سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

اطلاع رسانی

روشنگرانه درباره خبر

«برپایی آیین خرافی

در ارتفاعات ساوجبلاغ»

اشاره: موعودگرایی از جلوه های مشترک باورهای اقوام بشری است؛ اما این باور همواره مانند دیگر آموزه های وحیانی در معرض آسیب هایی بوده است. بی شک هم اکنون شفاف ترین صورت و سیمای آینده موعود در اسلام و به ویژه در مکتب تشیع باقی مانده است اما با این وصف در طول تاریخ تشیع شاهد بروز برخی خرافه ها در باور جامعه اسلامی درباره مهدویت و انتظار بوده ایم. طی سال های اخیر باور به ظهور امام زمان (عج) و نحوه تعامل حضرت حجت با جامعه شیعی از سوی برخی آلایش ها و آسیب ها تهدید می شود. افراد بسیاری مدعی رابطه با امام زمان (عج) بوده و از طرح این ادعا برای خود بازاری دروغین تدارک دیده اند. یکی از این موارد،خرافه پردازی های فردی به نام «محمد- ع» در چند سال گذشته در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد است. با توجه به عدم اطلاع رسانی دقیق درباره رفتارهای خرافی نامبرده به وسیله روزنامه کیهان (شماره 10،18838تیر1386،صفحه 15) و به دنبال آن تکذیب خبر مورد اشاره در روزنامه رسالت (شماره 6201، 31تیر 1386،صفحه 20) این مدعی دروغین به فراموشی سپرده شد تا اینکه فصلنامه «کتاب نقد» وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شماره چهلم خود با چاپ مقاله ای با عنوان «رخنه خرافات در موعودگرایی»، زوایای پنهانی از پرونده خرافی «محمد- ع» را منتشر کرد. نویسنده این وبلاگ فقط با هدف دفاع از مقوله ارجمند مهدویت و مبارزه با خرافات با انتشار متن کامل سه مطلب پیش گفته در صدد روشنگری درباره ابعاد واقعی و آثار شوم این پدیده خرافی است. یاد آوری می شود توضیحات بین [  ] در مطلب مربوط به فصلنامه «کتاب نقد» با استفاده از دانسته های موثق یکی از مطلعان این پرونده خرافی تنظیم شده است. گفتنی است مطالعه مقاله «صدای پای خرافات» (از یادداشت های همین وبلاگ) نیز پس از مطالعه سه مطلب ذیل به خوانندگان فرهیخته توصیه می شود:

 • مطلب روزنامه کیهان:«اظهارات رئیس اداره تبلیغات اسلامی ساوجبلاغ درباره انجام آیین خرافی»/ در پی شایع شدن انجام یک آیین خرافی مبنی بر به اصطلاح «طواف کعبه» در ارتفاعات بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ ، رئیس اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی حجت الاسلام والمسلمین «سیدعباس مسعودی» گفت: به تازگی برخی افراد در کوهپایه های بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در 50 کیلومتری تهران دست به اعمالی خرافی زده اند که با شعائر اسلامی منافات دارد. وی افزود: گزارش ها حاکی از آن است ، این افراد که از سراسر کشور گردهم آمده اند، با ساخت ماکت کعبه در ارتفاعات این بخش و پوشیدن لباس احرام ، لبیک گویان به دور این ماکت می چرخند! این مسئول فرهنگی ساوجبلاغ افزود: این عده که اغلب جوان و حدود 200 نفر بودند، این ادعای واهی را مطرح می کنند که انجام این اعمال می تواند همان طواف خانه خدا در مکه مکرمه تلقی شود. مسعودی گفت: برخی از سرکرده ها و رهبران این عده پا را از این هم فراتر نهاده و ادعا می کنند که با این اعمال دیگر نیازی به رفتن حج نیست و کسانی که گرد این ماکت می چرخند خود به خود «حاجی » به حساب می آیند. وی همچنین گفت: رهبران این گروه های درویش مسلک در قبال دریافت پول و هدایا از اندک پیروان فریب خورده خود، به دست آوردن کار، بر آورده شدن حاجات و بخشش گناهان را نیز به آنان نوید می دهند. علی بیگی معاون سیاسی و انتظامی فرماندار ساوجبلاغ نیز در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون هیچ گونه اطلاعی مبنی بر فعالیت این گروه ها در بخش چندار و دیگر مناطق این شهرستان گزارش نشده است.

• مطلب روزنامه رسالت:« فرماندار ساوجبلاغ انجام آیین های خرافی در ارتفاعات این شهرستان را تکذیب کرد/ فرماندار ساوجبلاغ فعالیت گروهی موسوم به پیروان عرفان های کاذب و انجام آیین های خرافی از جمله طواف کعبه از سوی این افراد در ارتفاعات این شهرستان را تکذیب کرد. سیدمحمد میربزرگی طی گفت وگویی گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر فعالیت این افراد و انجام آیین های خرافی در مناطق مختلف این شهرستان از سوی بخشداری های تابعه و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ساوجبلاغ به این فرمانداری واصل نشده است. وی با اشاره به پخش قسمتی از تصاویر آیین های خرافی مبنی بر احرام بستن و طواف کعبه فرضی توسط پیروان این عرفان ها در کوه ها و انتساب آن به ارتفاعات ساوجبلاغ در یکی از بخش های خبری سیما افزود: رسانه ملی باید با دقت بیشتری نسبت به انتشار این گونه اخبار اقدام کند و پیش از انتشار آن در تلکس خبری خود از صحت و سقم آن اطلاع کامل حاصل نماید. وی تصاویر انجام این آیین های خرافی را در کوه ها که به نام ارتفاعات ساوجبلاغ انتشار یافت مربوط به این شهرستان نداست و خواستار پاسخگویی خبرنگار و دست اندرکاران پخش خبر شد. فرماندار ساوجبلاغ تصریح کرد: ترویج برخی آداب و مراسم خرافی که ریشه در اندیشه های غلط و هدایت شده دارد و انتشار آن در سیما نه تنها موجب خدشه دار شدن احساسات مذهبی مردم مسلمان شده بلکه به ترویج فعالیت های خرافی این عرفان ها و جریحه دار شدن افکار عمومی کمک می کند.

• مطلب فصلنامه کتاب نقد:«بخشی از مقاله رخنه خرافه در موعودگرایی به قلم محمدمهدی شیرمحمدی»/ ... همچنین فردی به نام «محمد- ع» به شکل حرفه ای مدعی ارتباط با امام زمان (عج) گشته و طی سال های اخیر به تبلیغات گسترده ای در جهت ادعاهای خود پرداخته است. فرد مذکور در اوایل دهه 70 در آموزش و پرورش تهران به عنوان معلم حق التدریس به کار اشتغال داشته که به دلیل دریافت غیر قانونی پول از دانش آموزان و تخلفات اداری، محکوم و در همین سال ها چند بار نیز به دلیل صدور چک بی محل زندانی شده است. وی هشت سال فعالیت های خود را در حوزه تخصصی ارتباط با امام زمان (عج) متمرکز کرده و به تشکیل جلسات مذهبی برای بانوان اقدام می کند. «محمد- ع» پس از رونق گرفتن جلسات خود،اقدام به تولید ادعیه،ذکرها و وردهای مخصوص برای حل مشکلات مختلف افراد کرده و سپس شیوه نوردرمانی را برای درمان بیماری ها ابداع می کند. از سال گذشته و با مطرح شدن اخبار دیده شدن اشیای نورانی در رسانه ها، وی در ابتکاری جالب توجه، اعلام می کند که اشیای نورانی و بشقاب پرنده ها، یاران امام زمان(عج) هستند. وی خود را یکی از فرماندهان و یاران امام زمان (عج) معرفی کرده و اظهار می دارد که برای اجرای فرامین حضرت به جزیره خضرا رفته و ملازم رکاب آن حضرت می باشد. «محمد- ع» به این ادعاها نیز بسنده نکرده و از آنجا که زمینه را در بین مریدان خود مساعد می دیده ، کم کم به فرقه سازی روی آورده و با وضع قوانین و مقررات ساختگی، فرقه ای را ایجاد می کند. وی مریدانش را با ادعای واهی مبنی بر دستور امام عصر (عج) مفتخر به سیادت نموده و در مراسمی به نام «شال بندان» به همه آنان [ از جمله معاون سابق یکی از ادارات شهرستان نظرآباد] شال سبزی را به عنوان نماد سیادت و اعطایی حضرت ولی عصر (عج) هدیه کرده است؛ به گونه ای که آنان موظف به استفاده از شال و عنوان «سید» می شود.

«محمد- ع» پس از آنکه مریدانش به هفتاد نفر می رسند، ابتکار جدیدی را انجام داده و به اتفاق این افراد، اعتکاف چهل روزه ای را [با بهره مندی از امکانات فراهم شده از شهرستان نظرآباد، در ارتفاعات شمال شرقی شهرستان ساوجبلاغ] ترتیب می دهد تا با هم در انتظار فرج امام زمان (عج) به عبادت بپردازند. وی مدعی شد که این اعتکاف به امر حضرت صاحب (عج) برپا شده و هزینه های آن را امام زمان (عج) می پردازند و ایشان با عنایت ویژه ای که به این اعتکاف دارند، در تمامی نمازهای پنج گانه واجب در فضای اعتکاف حاضر شده و با معتکفان اقامه نماز می کند! [معاون سابق یکی از ادارات شهرستان نظرآباد نیز با اخذ مرخصی چهل روزه در این مراسم خرافی حضور فعالی داشت.] برای این منظور ابتدا از یکی از مریدان خود که یک راننده تاکسی بود استفاده کرده و وی را به عنوان مکبر امام زمان (عج) در نمازهای جماعت انتخاب کرد؛ اما از آنجا که این راننده تاکسی نتوانست به خوبی نقش خود را بازی کند و تعدادی از افراد حاضر در جلسه به صحت اظهارات وی شک کردند، آقای «محمد- ع» به سرعت وی را بر کنار و پسر بچه 9ساله ای را جایگزین وی کرد که هم وجهه خوبی داشت و هم اگر اشتباه می کرد، افراد به حساب بچگی وی می گذاشتند. این گروه که مراجع را سدی در برابر بدعت ها و اقدامات فرقه ای خود می دیدند، از حربه همیشگی خود بهره جسته و در جلسات خود مدعی شدند که امام زمان (عج) در واکنش به اقدامات روشنگرانه مراجع، فرموده اند که مراجع در حجاب فقه فرو رفته اند. [ گزارشی کوتاه از عملکرد خرافی «محمد- ع» در اواخر بهار1386 به صورت مستند  با عنوان مدعیان دروغین از بخش خبری20:30 شبکه دوم سیما پخش شد.]