سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

نظر

 

آقای روحانی؛ حامیان واقعی ات را فراموش نکن

 

download.jpg

 

شش ماه از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد، هرچند گذر روز و ایام برای آن هایی کهسرشان در مدیریت‌ها گرم شده است، زیاد محسوس نیست ، ولی در عوض مردمانی که بهامیدهایی به دولت تدبیر و امید بله گفتند، همچنان چشم انتظار لحظهلحظه‌های می‌باشند که از افق تدبیر نوری نیز بر دیار غریبانه آن‌ها تابشنماید، بلکه از باور امید همچنان سوسویی برای زندگی خود تجربه نموده باشند.


هرچندکه در این 6 ماه ازعمردولت یازدهم، در عرصه گفتمان بین المللی و نیز رفعخطرات امنیتی برای نظام و مردم قدم های مثبتی برداشته شده است، ولی همچناننگرانی مهم پشتوانه‌های مردمی آقای روحانی این است که نکند توجه زیادی بهمباحث سیاست خارجی، مانع آن شود که دولت تدبیر و امید مشکلات درونی مردم راندید بگیرد و یا بخواهد درپوشش رشد در رویکرد جذب بین المللی، به ریزش هایدرونی بی‌توجه باشد؟

همچنان که در عرصه سیاست خارجه و نیز گفتمانبین المللی مدعیان عدالت! به خاطر نقص و ضعف رویکردهای مدیریتی با مشکلاتگوناگونی روبه رو شده بودیم، همین نقص و ضعف مدیریتی درعرصه داخلی را نیزبرای مردم آبستن مشکلات فراوانی کرده بود، حالا دولت تدبیر و امید اولویترا به رفع چالش های ایجاد شده در عرصه سیاست خارجه داده است که هرچند کارخوبو قابل تحسینی برای مردم بوده است ،ولی همچنان مردمی که به روحانی رایداده‌اند، منتظرند در عرصه برخورد با مدیران نالایق و فرصت طلب که در اصلهمین مدیران نالایق، نظام و مردم را به چالش های خطرناک انداختند، اقداماتملموسی صورت پذیرد. متاسفانه درعرصه تدبیر برای رفع مشکلات مدیریتی در درونجامعه ما همچنان شاهد معضلات و مشکلات زیر می‌باشیم:

الف- هرچندطی فرمولی خاص و غیراستاندارد، وزیر کشور، استانداران مراکز استان‌ها را بانظر نمایندگان مجلس و نه نظرمردمی که به دولت تدبیر و امید رای دادهبودند، انتخاب نمودند که همچنان در برخی استان‌ها نیز لابی هیاهو و بایکوتباکارشکنی موفق به عدم معرفی استاندارشده‌اند!، ولی طیفی از این استاندارانمحترم معرفی شده درمراکز استان‌ها نیز همچنان باهمان مدیرکل هایاحمدی‌نژاد انس گرفته‌اند و یا این که مدیرکل های برای ادارات و ارگان هایدولتی معرفی شده که با اندکی تحقیق می‌دانی می‌توان به شجره و قدرت درسایهآن‌ها پی برد که غالبا «یامتصل به یک نماینده خاصی می‌باشند و یا این کهنزدیک به افکارمدیریتی معاونت های سیاسی استانداری‌ها درزمان دولت اسبقمی‌باشند.

سوال از رئیس‌جمهور و خصوصا رئیس‌مجلس این است که آیاوظیفه نمایندگان مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین نمی‌باشد؟ اگرچنین است تا کی باید نمایندگان مجلس در امور اجرائی و مدیریتی دخالتنمایند؟ این خیلی برای مردم مسلمان ما افت دارد که موکلینشان با رویکرد فرصتطلبی حتی به انتخاب آبدارچی فلان اداره جزئی نیز حساسیت داشته باشند، ولیدرعرصه قانون گذاری و نظارت براجرای قوانین ما شاهد باشیم که قوانین باسابقه چند دهه تصویب هنوزاجرائی نشده باشد!

امام خمینی (ره) فرمودند: «مجلس در راس امور است »، به خاطر این که این قانون و التزام به قوانیناست که ملتی را سرزنده و ملتی را سرافکنده می‌نماید، ولی حالا نمایندهمجلس یعنی استاندار یعنی مدیرکل یعنی کار‌شناس یعنی آبدارچی و.....

نمایندهمجلس می‌گوید: فلان مدیرکل سهم من است! و..... آیا علت این که درجامعه ماقانون و التزام به قانون جا نیفتاده است، یکی ازدلایل مهمش همین الگوهایفرصت طلب نمی‌باشد؟ این حق نمایندگان محترم مجلس است که وقتی مدیری درراستای اجرای قانون کوتاهی کرد، طی پروسه قانونی ازحقوق موکلنشان دفاعفرمایند؛ ولی قطعا این حق نماینده مجلس نیست که با سوء استفاده ازحق رای بهوزراء، از سهام انتخاب مدیران کل استان نیز برخوردارشده باشند. نتیجه اینبخش از کلام این که، آقای روحانی مدیران نالایق یاعوض نشده‌اند و یا این کهباتاکتیک توبه نامه و رویگردانی صوری از یک جریانی دوباره حق فرصت طلبی وخرابکاری گرفته‌اند.

ب - دومین معضل مدیریتی درون جامعه ما رفعمشکلات گرانی و بیکاری بود که رویکرد پوپولیستی و عوام فریبانه دولت قبلشاخص فلاکت را به آستانه خطر رسانده بود. آقای روحانی این که سکه و طلاقیمتش متحول شده است، کار خوبی است؛ ولی کالا‌ها و اقلام ضروری مورد نیازمردم همچنان گران تامین می‌شود، اقشارمحروم و مستضعف جامعه که تونخ سکه وارز و... نیستند، ماباید قدرت خرید استاندارد پروتئین مردم را بالا ببریم،ماباید به نان مردم توجه داشته باشیم، ما باید به آرامش روانی و راحتی اقشارمحروم جامعه زوم نموده باشیم.

البته هیچ منصفی پیدا نمی‌شود کهبگوید در این 6 ماه دولت تدبیر اقلام ضروری مورد نیازمردم گران شده است، ولیمعیار ما نباید قیمت‌های زمان فرصت طلبان و هیاهو محوران بی‌درد باشد، بایداستاندارد‌ها و نرم های تحمل قشر متوسط جامعه را مدنظر داشته باشیم. زمزمه‌هایی وجوددارد که قیمت بنزین بالا می‌رود، باید به قیمت بنزین خیلیحساس باشید، برای این که یک ریال افزایش در قیمت آن، به شاخص گرانی‌ها نیزتاثیرخواهد گذاشت و تورم زا خواهدبود.

برخی دوستان تنها از زوایهتامین بودجه و بالارفتن سطح آورده بدین موضوع می‌نگرند، ولی هیچ توجهنمی‌نمایند که چند برابر آن تنها به خاطر فرصت گرفتن از اقشار کم درآمد برایسفر و تفریح هزینه درمان بیماری‌های جسمی و روانی آن‌ها خواهد شد، حالاگرانی های جنبی سرجای خود بماند.

ج - سومین نقیصه مدیریتی مدعیانعدالت اسبق، ایجاد فضای امنیتی و دهشتناک برای ترساندن مردم بود تا لب بهاعتراض و انتقاد نگشایند و این جماعت فرصت طلب براحتی به سلیقه خویش بیتالمال را هدر دهد که متاسفانه چنین هم کردند، مردمانی فهیم به عنوان چشمبینای مردم و از نسل دوست داران امام راحل و انقلاب به خاطر اعتراض بدین فرصتطلبی مدیریتی و فساد عقیدتی به زندان‌ها افتادند، و.... مردم به آقایروحانی رای دادند تا محصوران آزاد شوند، فاصله ایجاد شده بین مردم و نظامکمتر شود، فرصت طلبان و مدیران نالایق که چنین بساطی را به راه انداختند،مواخذه شوند و....

زمان به سرعت می‌گذرد، ولی نه مدیران نالایقبازخواست شده‌اند، نه محصوران آزاد گشته‌اند و تداوم چنین شرایطی بهناامیدی‌ها منجرخواهد شد و ریزش‌های مردمی را فراوان خواهد نمود. ازطرفدیگر خطر این وجود دارد که فرصت طلبان با نفوذی تقلبی در دولت تدبیر دوبارهدر فصلی دیگر مردم و نظام اسلامی را به چالش بکشند و‌‌ همان استاندارانیکه درزمان دولت سازندگی نمک خورده و نمکدان شکستند، همین معضل به شکلی دیگردرحال وقوع می‌باشد.

 

منبع :دبیراعتدال(ف.م)