سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی


مدیریت مترسکی

در ویکی پدیا مدیریت به معنی "فرایند به کار گیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در بر نامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل تعریف شده است، که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد."

در همه جای دنیا، برنامه ریزی صحیح، سازماندهی منظم، ایجاد انگیزش و ارزیابی عملکرد از جمله وظایف مهم مدیران به شمار می رود، اما در ایران این موضوع به دلایل مختلف سهوا مغفول مانده است، به ویژه در بخش های دولتی که گه گاهی مدار انتخاب مدیران براساس نظام شایسته سالاری به گردش در نمی آید.

به عقیده نگارنده در ایران دو نوع مدیر وجود دارد، یکی مدیران شایسته و کار آفرینی که ضمن تسلط، به آموزه های مدیریتی روز دنیا و اشراف کامل اطلاعاتی، شرکت های خود را مدیریت می کنند، این دسته از مدیران بیشتردر بخش های خصوصی فعال هستند.



نوع دوم مدیران که دربخش دولتی پراکندگی بیشتری دارند، را نگارنده، جسارتا "مدیران مترسکی" نام نهاده، مدیرانی که متاسفانه به دلیل ارتباطات محفلی، خویشاوندی و خارج از نظام شایسته سالاری یک شبه ره صد ساله پیموده اند و وارد عرصه های مدیریتی کشور شده اند، معمولا برای این مدیران به دلیل عدم توانایی، جز وظیفه ذاتی نظارتی، نقش دیگری قائل نیستند.

تنها کارآیی این مدیران در کنترل موثر نیروی انسانی خلاصه می شود، این دسته از مدیران به مانند مترسک تنها با حضور مستمر و دائم خود به دنبال آرامش در فضای کسب و کار هستند، اینکه کارکنان با علم به وجود آنان سر به پائین انداخته و کارخود را انجام دهند و از هرگونه سو استفاده و دست درازی به بیت المال بپرهیزند.

اینگونه مدیران برای شرکت هایی که دچار روز مره گی شده اند تا حدودی مفید هستند، البته به شرطی که هر چند وقت یکبار جابجا شوند، چراکه مدیران مترسکی هر کدام بر اساس سر، ظاهر و نوع شخصیت، تاریخ مصرف خاصی دارند ولی نهایتا حداکثر عمر مفید آنان بیش از چهار سال نیست.

این قبیل مدیران چون مترسکی می مانند که در سر جالیز مانع حمله پرنده گان و سایر جوندگان به محصولات کشاورزی می شوند و اساسا خاصیت دیگری ندارند.

این مدیران با گذشت زمان همچون مترسک خاصیت خود را از دست می دهند، از این رو لازم است، که هر چند وقت یکبار به مانند مترسک، جالیزشان را تغییر داد.

متاسفانه بخش عمدهای از مشکلات داخلی کشور در عرصه های مختلف به وجود مدیران مترسکی بر می گردد، مدیرانی که به دلایل مختلف پس از انقضای تاریخ مصرفشان هم کما کان سکان رهبری شرکت های دولتی را در دست دارند، از این رو مجدانه از مدیران ارشد دولت تدبیر و امید خواستارم که حداقل بمنظور کاهش سو استفاده و فساد مالی موجود در بدنه شرکت ها و بخش های دولتی نسبت به جابجایی این دسته از مدیران اقدام نمایند.

البته نگارنده توقع عزل ندارم چراکه می دانم تلاش بیهوده ای است تنها پیشنهاد جابجایی و تغییر پست ها در نظر است آن هم تنها در راستای مبارزه با فساد مالی و اقتصادی که خوشبختانه دولت خود این روزها پرچمدار آن است.

به نقل سایت الف