سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

 

 

در دوره دولت های نهم و دهم مجلس در راس امور نبود 

مصاحبه اینجانب درتاریخ بیستم آذر94با سایت تحلیلی خبری توسکانیوز 

محمد اکبری: در دوره دولت های نهم و دهم مجلس در راس امور نبود

در ادامه بررسی جایگاه مجلس در کشور و ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس نهم و همچنین عملکرد نمایندگان استان البرز، به مناسبت 10آذرماه روز شهادت آیت الله مدرس و سلسله مصاحبه های توسکانیوز با تعدادی از فعالین سیاسی استان، در بخش دوم این مصاحبه ها محمد اکبری فعال سیاسی و روزنامه نگار پاسخگوی سوالات ما بوده اند.

 

نقش و جایگاه نهاد مجلس را در قانون اساسی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

قانون اساسی جایگاه ویژه ای برای مجلس و وکلای ملت قائل است. تمامی ارکان حکومتی در مقابل وکلای ملت پاسخگوی اعمال و رفتار خود هستند. از همین منظر هست که بنیان گذار انقلاب اسلامی بر این نکته تاکید دارد که مجلس در راس امور است نه این که موضوع مجلس در راس امور باشد. یعنی در نظام جمهوری اسلامی این مجلس است ک نقطه ی پایان تصمیم گیری است. و برابر اصل 76حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. قانون به صراحت اجازه داده است وکلای ملت برابر وظایف نمایندگی خود در هر امور اظهار نظر نمایند از لحاظ قانون در مسوولیت نمایندگی مصونیت دارد.

 

سیر تحولات سیاسی سه دهه گذشته چه تاثیری در کارکرد مجالس گذاشته است؟

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط ملت ایران در سال57و حضور پر رنگ تمامی جریان های سیاسی در روند پیروزی و نفش جدی آنها در شکل گیری انقلاب و دولت جدید موجب گردید که همه خود را در اداره ی کشور سهیم بدانند. از آن رو مجلس اول یک مجلس پویا و موثر و به یادماندنی شکل گرفت که در تصویب قوانین موفق بود. اما رفته رفته مجلس و وکلای آن در دوره های بعد خود را درگیر مسائل جزیی تر نمودند و جایگاه راس امور مجالس کمی آسیب پذیرتر شد و در برخی دوره ها امکان حضور بعضی از سلایق سیاسی در مجلس فراهم نشد و موجب گردید مجلسی ضعیف و ناکار آمد شکل گیرد

 

با توجه به اتمام دوره نهم مجلس شما این مجلس رو چطور ارزیابی می کنید؟ آیا در ایفای نقش نمایندگی موفق بوده اند؟

در دوره اخیر رابطه غیرمعقول مجلس با دولت های نهم و دهم موجب شد نمایندگان درمقابل وظایف نظارتی خود در راس امور نباشند، و بیشتر جزیی از دولت شدند. البته مسائل مهمی در این مجالس رخ داده است که مجال پرداختن به آن نیست و اما مساله مهمی که قابل ذکر است تصویب برجام است با تمام حواشی آن یکی از نقاط قوت این مجلس باشد.

 

مشخصا به نظر شما عملکرد نمایندگان فعلی استان را دراین دوره چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایندگان فعلی استان البرز در مجلس شورای اسلامی را نیز باید برآمده از همان مجلسی دانست کاملا در خدمت دولت بود. و مطمئنا این نمایندگان با خواست و اراده همه ی مردم نبودند چون در عرصه رقابت نیز رقبای اصلی آنها نتوانسته اند احراز صلاحیت کسب کنند و عملا رقابتی جدی درکار نبود و طبعا مردم از میان یک نوع تفکر و از آن تفکر به جریان خاصی که در همسویی با دولت وقت شاخص تر بودند رای دادند.

 

با ما با خبر باشید | کانال تلگرامی توسکانیوز

https://telegram.me/tuskanews