سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

نظر

حقوق معلمان در سایر کشورها 

در میان سخنان و شعارهای اعتراضی معلمان مقایسه حقوق معلمان ایران باسایر کشورها نیز شنیده می‌شود؛ مقایسه‌ای که حتی با نام بردن از کشورهای همسایه قابل تامل به نظر می‌رسد یا به کشورهای توسعه یافته پیام خاصی دارد.

معلمی در کشورهای دیگر اگر یکی از پول سازترین شغل‌ها نباشد، اما دست‌کم درآمد قابل توجهی را نصیب فعالان حوزه آموزش و پرورش می‌کند.

در حال حاضر در کشور ایران بر اساس آمار رسمی میانگین حقوق معلمان کمتر از 35دلار است؛ یعنی حدود یک میلیون تومان در ماه برآورد می‌شود. علاوه بر این سهم ناچیز آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی کمتر از 3درصد است. در حالی که قاعدتا طبق شاخص‌های معمول جهانی باید 5/5درصد از تولید ناخالص ملی را شامل شود.

وضعیت معیشت و میزان حقوق معلمان ایرانی با همتایان خود درکشورهای دیگر نیز اختلاف فاحشی دارد؛ به طور مثال کشورهایی از جمله ایالات متحده، آلمان، انگلیس، استرالیا، ژاپن، کره و حتی قطر در آسیا به معلم‌های خود، حقوق‌های چشمگیری می‌پردازند. به طور کلی آمارهای جهانی نشان می‌دهد کشورهای ایالات متحده, ژاپن، آلمان، کره جنوبی و سوییس جزو کشورهایی هستند که بیشترین حقوق را به معلمان خود می‌دهند.

برای نمونه میانگین درآمد یک معلم در سوییس طی یک سال معادل 58هزارو520دلار است، یعنی معادل 175میلیون و 560هزار تومان برای یک سال؛ یعنی هر ماه 14میلیون و 630هزار تومان. و این یعنی 14برابر یک معلم ایرانی !

درآمد سالانه معلمان درآلمان نیز 48هزار و 800دلار و در ژاپن 455هزار و 15دلار اعلام می‌شود. درآمد یک معلم در کره جنوبی نیز 242درصد سرانه تولید ناخالص ملی، در آلمان 180درصد و در ژاپن 160درصد سرانه تولید ناخالص ملی است. با این اوصاف معلم‌ها در کشورهای به نسبت پیشرفته از جایگاه و درآمد مناسبی نیز به نسبت مشاغل دیگر بهره‌مند هستند.

به طور مثال درآمد یک معلم در انگلستان114درصد درآمد یک فعال صنعتی است. همین مقایسه در هلند رقمی معادل 177درصد، در کانادا163درصد و در ژاپن185درصد است. آن‌طور که گزارش‌های مختلف اشاره دارند، نظام آموزشی این کشورها با پرداخت حقوق‌های بالا به معلمان سعی در حفظ کیفیت آموزش خود دارد. در امریکا حقوق معلمان ابتدایی یعنی مقطع پایه از سایر معلم‌ها در مقاطع دیگر بیشتر است.