سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

 

دین داری ورابطه آن   با باروری  در ایران



نتایج تحقیقی که در ایران انجام شده نشان می‌دهد از 28 مرکز استان در ایران، دینداری در زاهدان، اردبیل، کرمان و قم بیشتر از سایر استان‌هاست و کمترین میزان گرایش مذهبی در رشت، تهران، اهواز و کرمانشاه دیده می‌شود  .
این تحقیق که در شماره تابستان نشریه جامعه‌شناسی کاربردی منتشر شده به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (عرفی گرایی)، فردگرایی و ارزش‌های خانوادگی با میزان باروری در مراکز استان‌های ایران پرداخته است  .

بر اساس این پژوهش، شیراز، تهران، رشت و سنندج سکولارترین شهرهای ایران هستند، اما گرایش به سکولاریسم در زاهدان، یزد، مشهد و قم کمترین است.
از نظر فردگرایی هم ساکنان شیراز، رشت، تهران و مشهد بیشترین تمایل را به فردگرایی نشان می‌دهند، اما این گرایش در زاهدان، یزد، کرمان و سمنان در حداقل است.
بندرعباس، سمنان، یزد و بوشهر بیشتر از دیگر مراکز استان‌ها، ارزش‌های خانوادگی را مهم می‌دانند، اما این ارزش‌ها در ساری، ارومیه، کرمانشاه و همدان کمتر اهمیت دارند.
این بررسی نشان می‌دهد که دینداری با سکولاریسم و فردگرایی رابطه معکوسی دارد و در شهرهایی که دینداری کمتر است، گرایش به فردگرایی و سکولاریسم بیشتر دیده می‌شود.

ادامه مطلب...

چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بارویکرد«پیشرفت ایران ؛گذشته ،حال ،آینده »سی وسی ویکم اردیبهشت ماه یکهزاروسیصدنودوچهار، درمحل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزارگردید.

همکارعزیزم آقای استادطاهراصغرپوربه اتفاق دونفرازدوستان خود مقاله ای تحت عنوان «ناسیونالیسم مدنی وهمبستگی ملی درجمهوری اسلامی ایران » را به چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارائه نمودند که موردپذیرش دبیرخانه کنفراس قرار گرفته است .لذابه جهت اهمیت موضوع ،چکیده مقاله را جهت استفاده دوستان دراین صفحه قرارداده ایم .به منظوردرسترسی به متن کامل مقاله مذکور وسایرمقالات ارائه شده به کنفرانس به آدرس اینترنتی  http://4cp.olgou.irمراجعه نمایید.

 

ناسیونالیسم مدنی و همبستگی ملّی در جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب...

 

صدور فتوای موسیقی و شطرنج کم‌هزینه‌تر از انقلاب نبود

آیت الله سیدحسن خمینی با بیان اینکه در طول انقلاب در مقابل هر حادثه ای اتکال به خدا و مردم وجود داشته است، تاکید کرد: اتکال به مردم به گونه ای نبوده است که شرک را پدید آورد بلکه امام قدرت مردم را همان قدرت خدا می دید و مردم را ید مبسوطه ای می دید که هرچه می خواهند دیکته می کنند و این درس امام برای ماست.امام درمبارزه هیچگاه به حرکت های گروهگرایانه، ولو با نیت خوب اتکا نکردند 

یادگار گرامی امام با تأکید بر اتکال به خدا و مردم به عنوان دو عامل پیروزی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام راحل، تأکید کرد: اگر می خواهیم فساد از بین رود به آغوش مردم برگردیم و کارها را به خود مردم واگذار کنیم     .

ادامه مطلب...

نظر

 

زبان انگلیسی و سیاست آموزش و پرورش!

اخیراًیک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفته است برگزاری کلاس های آموزشزبان خارجی به صورت فوق برنامه در مدارس دوره ابتدایی ممنوع است.

در این باره نکاتی چند قابل تأمل است       ادامه مطلب...

نظر

 

آسیب شناسی عملکرد شورا های اسلامی شهر 

 

   آسیب‌شناسی ادوار گذشته‌ی شورای اسلامی شهر  و بررسی نقاط ضعف وقوت شورای فعلی ، می‌تواند شورای چهارم را از افتادن به دام کاستی‌های گذشته نجات دهد و کارآمدی آن را دوچندان کند.

دراین نوشتار به بررسی آسیب‌ها و نقاط ضعف ادوار گذشته شورای اسلامی شهر پرداخته شده است:

سیاسی کاری و سیاست زدگی

عمل زدگی

موازی کاری و تداخل وظایف

فقدان تخصص‌های مرتبط با وظایف و خلا آموزشی- پژوهشی

سازمان فربه، ساختار نامتوازن و ناکارآمد

فقدان پاسخگویی و شفافیت عملکرد

ادامه مطلب...

نظر


تربیت فرزند درعصر جهانی شدن


 در جهان گذشته (پیشامدرن) آهنگ تغییر و تحولات فکری و فرهنگی و علمی بس اندک و ناچیز بود. تعلیم و تربیت درمکتب‌خانه‌ها در حد سواد خواندن و نوشتن بود و مدرسه‌ و دانشگاه به شکل امروز وجود نداشت. ارزش‌های دینی ، سنت‌ها و هنجارهای اجتماعی پایدار و به طور طبیعی از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شد. حق رأی و حقوق شهروندی و دمکراسی وجود نداشت. روابط خانوادگی و مناسبات اجتماعی هم ساده و بسیط بود.
در آن محیط تربیت فرزندان، کاری سخت و دشوار نبود؛ چرا که فرزندان بدون چون و چرا ارزش‌ و هنجارهای خانوادگی را پذیرا بودند و واقعاً با آن زندگی می‌کردند اما در دوران جدید- از رنسانس به این‌سو- آهنگ تغییر و تحولات فکری ، فرهنگی ، دینی و سیاسی آرام آرام شتاب گرفت. در این دوران نظام‌های علمی و فلسفی گذشته و آتوریته و مرجعیت کلیسا فرو ریخت و عصر روشنگری، حقوق بشر، لیبرالیسم، دمکراسی، آموزش و پرورش جدید، انقلاب صنعتی، انقلاب ارتباطات و ... ظهور کرد و در نهایت مسأله‌ دهکده جهانی و جهانی شدن مطرح شد.

  ادامه مطلب...

نامه یک معلم آموزش پرورش به دکتر هاشمی وزیر بهداشت

یک معلم یزدی با یادداشت نامه ای  به دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد از عملکرد وزیر آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به وضعیت فرهنگیان و همکاران خود با کمک دکتر هاشمی شده است.

***********

با سلام و عرض ادب و احترام
تعجب نکنید وزیر ما فرهنگیان دکتر «فانی» است و از آنجایی که ایشان گویا فراموش کرده‌اند که وظیفه یک وزیر در قبال کارکنان تحت امرش چیست من به نمایندگی از جمعیت میلیونی فرهنگیان کشور این نامه به شما می‌نویسم تا در جلسه بعدی هیئت دولت کنار وزیر ما نشسته و از میکروفن ایشان و بجای ایشان درددل ما فرهنگیان را به دولت و شخص رییس جمهور و البته دکتر فانی برسانید.

انشالله از این به بعد در بازدید‌هایتان سری هم به مدارس و ادارات آموزش وپرورش هم بزنید و در مصاحبه‌های رادیو تلویزیونی و مطبوعاتی‌هایتان مشکلات ما را هم مطرح کنید...

ادامه مطلب...

نظر

متن مصاحبه اینجانب با سایت تحلیلی خبری نظریکمی باشد که عینا دروبلاگ درج گردیده است :

معلم وپژوهشگر نظرآبادی در آستانه هفته وحدت؛

در آستانه هفته وحدت قرار گرفته ایم باید ملت هشیارانه و با آگاهی کامل و یکپارچگی ملی و همدلی، همه جریان های سیاسی در عین اختلاف سلیقه گام موثری را جهت توسعه و آبادانی کشور عزیزمان بردارند

به گزارش هادیان البرز،  محمد اکبری معلم و پژهشگر نظرابادی افزود: نگاهی گذرا به تاریخ کهن ایران زمین، نشان از قدمت تاریخی این سرزمین و نماینگر حیات ملتی است که ادوار تابناکی از عظمت و شکوه را توام با دوره هایی از عسرت، رنج و درد و مرارت سپری کرده است. ایران، در آیینه ی تاریخ جهان، بیش از آنکه تنها یک واقعیت سیاسی و اجتماعی باشد؛ یک واقعیت فرهنگی و معنوی است.

وی با بیان این ملتی که در یک کشور زندگی می کنند از نظر علایق و گرایش های سیاسی و مذهبی متفاوت هستند گفت : ختی اگر قاطبه ی آنان پیرو یک مذهب باشند باز هم از نظر عمق ایمان یکسان نبوده و در پایبندی به دستورات دینی ، برخی ضعیف و یا متوسط می باشند.

ادامه مطلب...

نظر

مصاحبه اینجانب با پایگاه رسانیوزبه شرح زیر:

کارشناس و پژوهشگر در حوزه دین و اندیشه با بیان این که فرهنگ پژوهش باید از مدارس آغاز شود گفت: اگر سازمان آموزش و پرورش به دنبال توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس می باشد باید این فرهنگ را در دوره ابتدایی ایجاد نموده و در دوره های تحصیلی بالاتر آن را بسط و گسترش دهد.

به گزارش پایگاه رسا نیوز:

محمد اکبری، پژوهشگر حوزه دین و اندیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در البرز، با اشاره به نقش محوری پژوهش در جامعه گفت: پیچیدگی امر تعلیم و تربیت و نیز دسترسی به حوزه‌ای از معرفت با توجه به رسالتی که بر دوش داریم، راهبر باشد نیاز به پژوهش‌های علمی دارد.
وی ادامه داد: هر چند تاکنون به دلایل عدیده، تحقیقات در آموزش و پرورش ایران، نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند که می‌توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل آن، عدم باور و اعتقاد مدیران به نتایج این‌گونه تحقیقات باشد اما به هرحال نمی‌توان بدون استناد به یافته‌های تحقیقاتی، پاسخ‌گوی این همه پرسش در نظام تعلیم و تربیت بود.
اکبری به ضرورت تحول در نظام آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به هدف مقدس توسعه «فرهنگ پژوهش در مدارس آموزش و پرورش» ابتدا باید در نگرش آموزش و پرورش تغییراتی حاصل گردد زیرا پایه و اساس هر اندیشه‌ای در آموزش و پرورش بستگی به حمایت دست اندرکاران تعلیم و تربیت آن کشور دارد.

ادامه مطلب...

نظر
آنچه همه از آن می‌ترسیدند اتفاق افتاد، موج سوم ایدز به ایران رسید؛  موج انتقال اچ‌آی‌وی از طریق رابطه جنسی. بسیاری از کشورهای جهان آموزش مسائل جنسی و پیشگیری از ابتلا به ایدز را از مدارس شروع کرده‌اند؛ آموزشی که می‌تواند آمار ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. اما در ایران موانعی دیده می‌شود. طبق آمار یونیسف 80 درصد جوانان ایرانی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز اطلاع ندارند.
چه موانعی برای آموزش این مسائل در مدارس وجود دارد؟ آیا نظام آموزش و پرورش هنوز در حال کلنجار با خود است که آیا این مسائل را آموزش بدهد یا ندهد؟ آیا کارشناس به اندازه کافی در این بخش وجود ندارد؟ آیا مسائل فرهنگی مانع از آموزش‌ها در این‌باره شده‌اند و... .