سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

نظر

5 میلیون و 835 هزار سوری به خارج فرار کردند 

مرگ بیش از 21000 سوری در سال 2015

گروه بین‌الملل: دیدبان حقوق بشر سوریه در گزارشی اعلام کرد که در 2015 بیش از 21000 تن از مردم سوریه شامل غیر نظامیان، اعضای گروه‌های مخالف و نیروهای دولتی در درگیری‌ها و خشونت‌های جاری در این کشور، کشته شده‌اند.

مرگ بیش از 21000 سوری در سال 2015

دیدبان حقوق بشر سوریه که اطلاعات خود را از منابع داخلی در این کشور و همچنین بیانیه‌های رسمی و اخبار رسانه‌ای می‌گیرد در این گزارش با بیان اینکه شمار مجموع قربانیان سوریه در سال 2015 به 21179 تن رسیده است، اعلام کرد که در این بین تعداد زیادی نیز توسط دولت سوریه کشته شده‌اند. این گزارش می‌افزاید: 787 تن از جمله 168 فرد مسلح و 631 شهروند سوری شامل 113 کودک و 111 زن نیز حین مهاجرت از کشور در دریا غرق شده‌اند و یا در انفجارهایی که هویت عاملان آنها مشخص نشده کشته شدند که در این میان 4 تن نیز بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر به سختی کار تیم خود در ثبت کشته شدگان مخالف مسلح اشاره کرد و گفت شمار بسیاری در جبهه‌های درگیری و در خارج شهرها کشته می‌شوند که امکان شناسایی هویت آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر این برخی نیز به دلایل امنیتی در برخی مناطق مخفی می‌شوند و در نتیجه ارقام ثبت شده بسیار کمتر از آمار واقعی است. بر اساس گزارش‌های رسمی درگیری‌های سوریه از سال 2011 تا کنون بیش از 250 هزار کشته برجای گذاشته است. شبکه حقوق بشر سوریه در گزارش سالانه خود اعلام کرد شمار پناهندگان سوری در خارج از کشور بیش از 5 میلیون و 835 هزار است که بیش از 50 % آن را کودکان و 35% را زنان و 15% آن را مردان تشکیل می‌دهند.


نظر

بررسی مقایسه ای حقوق زن در اسلام و تمدنهای پیش از اسلام 

زنان در طول قرون و اعصار متمادی، رنج‌ها و ستم‌های فراوانی دیده‌اند که حقیقتا بسیار درد آور و سنگین است اما مقام و شخصیت زن از دیدگاه قرآن و اسلام بسیار حائز اهمیت و دارای جایگاه بلند مرتبه ای می باشد .

به گزارش خبرنگار آفتاب دل، زن هر چند در گذشته ی تاریخ بشر از مقام و جایگاه بسته ای برخوردار نبوده است اما آفریدگار هستی او را با عنوان والای انسانیت و در کنار رده ی خلیفه ی الهی و سجود ملائک قرار داده است .

 زیبایی و احیای شخصیت واقعی زن و شناخت و تفکیک نقش های جنسیتی زن و مرد، از اولوینت های عصر حاضر یعنی عصر تشابه گرایش و همانند سازی زن و مرد است .

مقاله پیش روهر چند بسیار کوتاه ولی به بحث در خصوص مقام و جایگاه زن در عصر گذشته و حال می پردازد که امید است مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب...

نظر

خصومت تهران و واشنگتن پایان نیافته است 

 

سایت سیاسی تحلیل نیویورک تایمز از تنش های اخیر میان ایران و آمریکا؛ روحانی و اوباما با مشکلی به نام تندروها مواجهند / خصومت تهران و واشنگتن پایان نیافته است

    هیچ شکی نیست که توافق هسته ای بزودی اجرایی می شود. اما در طول چندین روز گذشته یاداوری هایی جدی وجود داشته که برای دستیابی به هدف بزرگتر توافق که کاهش خصومت بین واشنگتن و تهران بود، مسیری طولانی در پیش است.

نیویورک تایمز نوشت: پس از آزمایش دو موشک بالستیک، ایرانی ها روشن ساختند که قصدی برای پیروی از ممنوعیت سازمان ملل در این مورد ندارند. دولت اوباما در این میان با ارسال پیش نویس تحریم های تازه علیه تهران، به این اقدام پاسخ داد. در واقع به نظر می رسد این تحولات یادآور آن است که تنش ها میان تهران و واشنگتن پایان نیافته است.

 به گزارش «انتخاب»، تحریم های جدید بدین منظور طراحی شده است که بگوید امریکا همچنان متعهد به جلوگیری از قدرت یافتن ایران در منطقه است که اعراب را نگران کرده است. این اقدام همچنین پاسخی به منتقدان از کنگره تا عربستان سعودی بود که در ماه های اخیر دائما می گفتند اوباما حاضر است که هرگونه اقدام ایران را نادیده بگیرد تا از نابودی توافق جلوگیری کند.

 با این حال، هیچ شکی نیست که توافق هسته ای بزودی اجرایی می شود. اما در طول چندین روز گذشته یاداوری هایی جدی وجود داشته که برای دستیابی به هدف بزرگتر توافق که کاهش خصومت بین واشنگتن و تهران بود، مسیری طولانی در پیش است.

 جمهوریخواهان در کنگره که علیه توافق هسته ای رای دادند به دنبال راهی برای اعلام نارضایتی خود از این توافق هستند. داخل ایران نیز نبردی مشابه در جریان است و تندروها نگرانند که لغو تحریم ها پرزیدنت روحانی و اعتدال گرایان را در انتخابات مجلس تقویت کند.

 درک گولت که دستیار سابق وزیر دفاع امریکا در امور امنیت بین الملی بود و در آرام ساختن اعراب در مورد ایران ایفای نقش کرد، گفت: در دو طرف افرادی هستند که حتی نمی پذیرند معامله ای وجود داشته باشد.


 

 

در دوره دولت های نهم و دهم مجلس در راس امور نبود 

مصاحبه اینجانب درتاریخ بیستم آذر94با سایت تحلیلی خبری توسکانیوز 

محمد اکبری: در دوره دولت های نهم و دهم مجلس در راس امور نبود

در ادامه بررسی جایگاه مجلس در کشور و ارزیابی عملکرد نمایندگان مجلس نهم و همچنین عملکرد نمایندگان استان البرز، به مناسبت 10آذرماه روز شهادت آیت الله مدرس و سلسله مصاحبه های توسکانیوز با تعدادی از فعالین سیاسی استان، در بخش دوم این مصاحبه ها محمد اکبری فعال سیاسی و روزنامه نگار پاسخگوی سوالات ما بوده اند.

 

نقش و جایگاه نهاد مجلس را در قانون اساسی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

قانون اساسی جایگاه ویژه ای برای مجلس و وکلای ملت قائل است. تمامی ارکان حکومتی در مقابل وکلای ملت پاسخگوی اعمال و رفتار خود هستند. از همین منظر هست که بنیان گذار انقلاب اسلامی بر این نکته تاکید دارد که مجلس در راس امور است نه این که موضوع مجلس در راس امور باشد. یعنی در نظام جمهوری اسلامی این مجلس است ک نقطه ی پایان تصمیم گیری است. و برابر اصل 76حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. قانون به صراحت اجازه داده است وکلای ملت برابر وظایف نمایندگی خود در هر امور اظهار نظر نمایند از لحاظ قانون در مسوولیت نمایندگی مصونیت دارد.

 

سیر تحولات سیاسی سه دهه گذشته چه تاثیری در کارکرد مجالس گذاشته است؟

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توسط ملت ایران در سال57و حضور پر رنگ تمامی جریان های سیاسی در روند پیروزی و نفش جدی آنها در شکل گیری انقلاب و دولت جدید موجب گردید که همه خود را در اداره ی کشور سهیم بدانند. از آن رو مجلس اول یک مجلس پویا و موثر و به یادماندنی شکل گرفت که در تصویب قوانین موفق بود. اما رفته رفته مجلس و وکلای آن در دوره های بعد خود را درگیر مسائل جزیی تر نمودند و جایگاه راس امور مجالس کمی آسیب پذیرتر شد و در برخی دوره ها امکان حضور بعضی از سلایق سیاسی در مجلس فراهم نشد و موجب گردید مجلسی ضعیف و ناکار آمد شکل گیرد

 

با توجه به اتمام دوره نهم مجلس شما این مجلس رو چطور ارزیابی می کنید؟ آیا در ایفای نقش نمایندگی موفق بوده اند؟

در دوره اخیر رابطه غیرمعقول مجلس با دولت های نهم و دهم موجب شد نمایندگان درمقابل وظایف نظارتی خود در راس امور نباشند، و بیشتر جزیی از دولت شدند. البته مسائل مهمی در این مجالس رخ داده است که مجال پرداختن به آن نیست و اما مساله مهمی که قابل ذکر است تصویب برجام است با تمام حواشی آن یکی از نقاط قوت این مجلس باشد.

 

مشخصا به نظر شما عملکرد نمایندگان فعلی استان را دراین دوره چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایندگان فعلی استان البرز در مجلس شورای اسلامی را نیز باید برآمده از همان مجلسی دانست کاملا در خدمت دولت بود. و مطمئنا این نمایندگان با خواست و اراده همه ی مردم نبودند چون در عرصه رقابت نیز رقبای اصلی آنها نتوانسته اند احراز صلاحیت کسب کنند و عملا رقابتی جدی درکار نبود و طبعا مردم از میان یک نوع تفکر و از آن تفکر به جریان خاصی که در همسویی با دولت وقت شاخص تر بودند رای دادند.

 

با ما با خبر باشید | کانال تلگرامی توسکانیوز

https://telegram.me/tuskanews


اگر قرآن نبود، باب معرفت ­الله بسته بود الی الابد 

 

امام خمینی (ره) 

 موسسه رخسار قرآن برگزار می کند:

 هفتمین آیین شب ­های روشن

 میزگرد تخصّصی با موضوع:

 قرآن مُنادی و مصداق رحمت و صلح

( با حضور استاد منوچهر صدوقی سُها، دکتر حکمت الله ملاصالحی و آقای کریم فیضی)

 همچنین با حضور:

 دکتر فاطمه (سوفیا) کوتلاکی مترجم قرآن کریم به یونانی

 شاعر گرامی استاد ناظر شرفخانه ای

 خوشنویسی آیاتی از قرآن کریم به خط های نستعلیق و اوج

 زمان: سه شنبه 9 تیر 1394، ساعت 17 تا 19/30

 مکان: استان البرز، شهرستان نظرآباد، فرهنگسرای مهر شهر نظرآباد

 با همکاری:

 موسسه قرآن و عترت مکتب قرآن / موسسه فرهنگی، هنری ظهور نجم البرز / موسسه قرآن و عترت المهدی/ موسسه فرهنگی، هنری فراوری دانش ابریشم سبز­

 __________________________

ادامه مطلب...

نظر

 

                                آموزش وصلح


خلاصه ای از بحث ارائه شده مقصود فراستخواه در
همایش نقش آموزش در صلح و توسعه پایدار با تأکید بر کشورهای در حال توسعه،
 19 آبان ماه 93 ،دانشگاه صنعتی شریف

بخش دوم وپایانی
 
ادامه مطلب...

نظر

 

                                آموزش وصلح


خلاصه ای از بحث ارائه شده مقصود فراستخواه در
همایش نقش آموزش در صلح و توسعه پایدار با تأکید بر کشورهای در حال توسعه،
 19 آبان ماه 93 ،دانشگاه صنعتی شریف

بخش اول
 
جهل بزرگ ترین گناه بشر است. اگر در دنیا فقر ونابرابری و جباریت وخشونت هست،اگر هنوز بسیاری از ملتها از پایه ای ترین شرایط دموکراسی و رفاه اجتماعی وحقوق شهروندی  محروم اند، یک علت بزرگ همه این  نگونبختی ها  سلب شدنامکانهای آگاهی ودانایی از آنهاست. پس  هنوز هم پاسخ به همه مسایل ملّی وبین المللی نهایتاً به یک کلمه بر می گردد و آن آموزش است.  آموزش بزرگترین مسؤولیت اخلاقی ما در قبال نقشی است که دربه دنیا آمدن فرزندان خویش داریم. آموزش، چیزی نیست  که  یک  دهه  را برای آن نامگذاری بکنیم، آموزش،مسأل? هم? دهه ها و سده هاست. 

ادامه مطلب...

نظر

97‌درصد آب‌های سطحی را خشک کردیم


عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دوران سازندگی با اعلام آمار تکان‌دهنده از ذخایر آبی کشور گفت

ایران با بهره‌برداری از 97‌درصد آب‌های سطحی خود عملا تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده است و دیگر آبی در طبیعت باقی نمانده است

او ادامه داد: این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم، حدود 70‌درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل 50‌میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند. سرانه آب تجدیدپذیر کشور به 101‌میلیارد مکعب رسیده است.

با بیان این نکته که در زمینه بحران خشکسالی واقعیت‌هایی گفته نشده یا کتمان شده است یا با ناآگاهی از آن گذشته‌ایم، گفت: مسئولان دولتی تا امروز باور نداشتند که کشور دارد رو به قهقرا می‌رود و حالا متوجه این موضوع شده‌اند که کمی دیر است؛ مطابق با استانداردهای جهانی‌درصد بهره‌برداری از آب‌های سطحی نباید بیشتر از 40‌درصد باشد. این درحالی است که بیشتر کشورهای پیشرفته حد ایده‌آل بهره‌برداری برای حفظ منابع آبی خود را لحاظ کرده‌اند که حداکثر 25‌درصد برداشت است.

او افزود: تنها دو کشور در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند و آن دو کشور ایران و مصر است. این در شرایطی است که میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مصر به 46‌درصد و در ایران با اختلاف فاحش به 97‌درصد رسیده است. برای این‌که عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید عملکرد برخی از کشورهای جهان را در بهره‌برداری از آب‌های سطحی سرزمین‌شان مرور می‌کنیم

ژاپن 19درصد، آمریکا 21درصد، چین 29درصد، هند 33‌درصد و در کشوری مانند اسپانیا که از لحاظ اقلیم و ویژگی‌های جغرافیایی به ایران شباهت دارد ،تنها 25درصد.

وزیر دولت پنجم گفت: این موضوع به آن معنی است که حتی در صورت بارش ایده‌آل و نفوذ آب به زیر زمین، جایی برای ذخیره آن وجود ندارد، در نتیجه آب در سطح خاک جاری شده و تبخیر می‌شود. این موضوع شورتر شدن خاک و از دست رفتن حاصلخیزی آن را به دنبال داشته است. درحال حاضر وضع آبی برخی از شهرهای ایران به سطحی رسیده است که آن شهرها از نظر تعاریف علمی و استانداردهای جهانی به «شهر مرده» تعبیر می‌شوند. به‌عنوان مثال درحال حاضر شاهرود و نیشابور از نظر هیدرولوژی شهر مرده به حساب می‌آیند و بخش عمده‌ای از شهرستان رفسنجان نیز شهر مرده تلقی می‌شود.

50‌میلیون ایرانی باید مهاجرت کنند!!

وزیر اسبق کشاورزی با تأکید بر این‌که بحران خشکسالی در ایران به وضعیتی رسیده است که حیات و تمدن سرزمین در معرض تهدید قرار گرفته است، گفت: مطابق برآوردهای علمی، منابع کشش تأمین نیازهای جمعیت فعلی ایران را ندارد و در آینده نه‌چندان دور حدود 70‌درصد جمعیت ایران باید از کشور مهاجرت کنند، اما با وضع دیپلماسی خارجی ایران، کدام کشورها حاضرند 40 تا 50‌میلیون ایرانی را اسکان دهند؟!

 


نظر

 

به جنگ ترک تحصیل دانش آموزان برویم

هر سال تعداد زیادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند. در واقع علل متعددی سبب ترک تحصیل دانش‌آموزان یا موفق نبودن در تحصیل آنان می‌شود که با شناخت این علل می‌توان از این امر جلوگیری کرد. بنابراین بررسی دلایل ترک تحصیل می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در واقع معمولاً مشکلات طی سال‌ها روی هم انباشته می‌شود و پس از گذشت سال‌ها به ترک تحصیل می‌انجامد. شرایط خاصی که موجب ترک تحصیل می‌شود، ممکن است جزئی و شامل مواردی نظیر سوء‌تفاهم با معلم، اقدامی انضباطی یا بروز مشکلات در روابط با دانش‌آموزان دیگر باشد. در بسیاری موارد، زنجیره کاملی از رویدادهای قبلی مانند ناسازگاری یا انزوای اجتماعی، مشکلات خانوادگی، مشکلات رفتاری در مدرسه، مردود شدن یا نمرات ضعیف، به ترک تحصیل می‌انجامد. در ایران طبق آمارهای اخیر، بیش از یک چهارم دانش‌آموزان سالانه ترک تحصیل می‌کنند‌. بنابراین باید ریشه این مشکل را پیدا کرد و راه‌هایی را برای برطرف کردن آن یافت.

ادامه مطلب...

 

یکصدوچهل وسه هزارکودک  محروم  از ثبت نام  در مدارس  کشور

 


کودکانی که راهی به چرخه تحصیل پیدا نمی‌کنند، واقعیتی تلخ و انکار ناپذیر در جامعه ماست. واقعیتی که حالا در کوچه پس کوچه‌های این شهر به چشم هر رهگذری می‌آید! خیلی‌ها بی‌تفاوت از کنارش می‌گذرند؛ گرچه بسیاری نیز نمی‌توانند نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشند. با این حال موضوع مهم در مواجهه با کودکان خارج از چرخه تحصیل، تکذیب‌ها و تأییدهای نهادهای مسئول در رابطه با آمار کودکان بازمانده از تحصیل و بی‌برنامگی‌هایی است که موجب می‌شود این کودکان از تحصیل باز بمانند.
آمارهای متفاوتی از کودکان خارج از چرخه تحصیل در کشور منتشر می‌شود. محمد مهدی‌زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی با اعلام اینکه آمار واقعی درباره کودکان خارج از چرخه تحصیل در کشور وجود ندارد، اعلام می‌کند: «تخمین می‌زنیم حدود چهار میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل داشته باشیم. البته دو سال تحصیلی گذشته 143 هزار کودک در کشور در هیچ مدرسه‌ای ثبت‌نام نکرده‌اند». با این حال، مرکز پژوهش‌های مجلس (آذر 90) رقم بازماندگان از تحصیل در گروه سنی 6 تا 18 سال را به استناد آمار سرشماری سال 85، بیش از سه میلیون نفر برآورد کرده است. این مرکز اعلام کرد این کودکان یا اصلاً به مدرسه نرفته‌اند یا در طول سال‌های تحصیل به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند. همچنین برخی منابع غیررسمی تعداد بازماندگان از تحصیل را بین 6 میلیون نفر برآورد می‌کنند، گرچه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که در سال تحصیلی جدید 196 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی کشور اضافه شده است.

ادامه مطلب...