سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

                 بنیان خانواده در آستانه فروپاشی  

 

در شش ماه اول امسال روزانه 412 زوج از یکدیگر طلاق گرفته‌اند، هر فرد باشنیدن این آمار طلاق مات و مبهوت می‌ماند از غفلت مسئولان. این خبر بهاستناد آمار اعلام شده توسط احمد تویسرکانی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیسسازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدست می‌آید
معاونرئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری پنجمآبان ماه امسال، آخرین آمار ثبت وقایع حیاتی ازدواج و طلاق در شش ماه اولامسال را این‌گونه برشمرد

 
معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری پنجم آبان ماه امسال، آخرین آمار ثبت وقایع حیاتی ازدواج و طلاق در شش ماه اول امسال را این‌گونه برشمرد:


آماربالا نشان می‌دهد که طلاق دیگر در بین زوج‌های ایرانی عادی شده است وزوج‌ها با کوچک‌ترین مشکلی جدایی را بهترین راهکار می‌دانند. زوج‌هایی کهاغلب زیر 30 سال سن دارند و طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی‌شان اتفاق می‌افتد.

گلزاریمعاون ساماندهی امور جوانان وزارت وزرش و جوانان با بیان اینکه 20 درصدمیانگین ازدواج‌های کشور به طلاق منجر می‌شود می‌گوید : خیانت همسران، کودکآزاری و همسر آزاری بر زوال خانواده موثر است، در کشور ما یکی از مشکلاتاساسی در ارتباط با خانواده تشکیل نادرست آن، نبود زندگی مناسب در طی زندگیزوجین و درست جدا نشدن در هنگام طلاق است و در ارتباط با این سه مورد درکشور با مشکل مواجهیم

رئیسکمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: یکی از دلایل افزایش طلاق گرایش به مصرففرهنگ غرب و گسترش فساد و بی بند و باری‌های جنسی و آزادی‌های افسارگسیختهدانست. بر اساس بررسی‌هایی که مشاوران بنده بر اساس اطلاعات به دست آمده ازمطالعات میدانی در دادگاه‌های خانواده در این خصوص انجام داده‌اند، در حالحاضر اصلی‌ترین علت طلاق، اعتیاد به مواد مخدر است. اعتیاد به شیشه اولینرتبه را بین عوامل طلاق ناشی از اعتیاد به خود اختصاص می‌دهد.

عزیزیبا بیان اینکه حق طلاق نباید در دست زنان باشد می‌گوید :دومین عامل،مشکلات اقتصادی است که زوج‌های جوان در زمان تشکیل خانواده از عهده تأمینهزینه‌های زندگی برنیامده و راه حل را در طلاق می‌یابند. بالا رفتن توقعزنان و و تنوع خواهی مردان، نفوذ آداب و رسوم غربی و پیچیده‌تر شدن زندگیمشترک از دلایل دیگر افزایش طلاق در ایران است

ثبت 2 ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج رسمی
دکترعلی مظفری نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از ثبت 2 ازدواج موقتبه ازای هر 10 ازدواج رسمی خبر می‌دهد و اعتقاد دارد: نرم‌افزار جامعی کهعلل طلاق را ثبت می‌کند نشان می‌دهد در 6 ماهه اول امسال دلایل طلاق عبارتبودند از نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده‌ها، تفاوت‌های اعتقادی،رعایت نکردن مسائل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم شناخت کافی از یکدیگر ومشکلات زناشویی است

مظفریمی‌افزاید: بر اساس تحقیقات ما مثلثی سه ضلعی برای دلایل طلاق تعریفکرده‌ایم که اول مشکلات اقتصادی، دوم مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سوم مسائلاعتقادی دلایل طلاق را در جامعه امروز تشکیل می‌دهند. البته نباید غافل بوداز اینکه سریال‌های خارجی و تغییر فرهنگ و دیدگاه هم تأثیرگذار بوده استبه عنوان مثال در دهه اول انقلاب طلاق بسیار زشت و زننده بود و خانواده ازاینکه فرزندش طلاق گرفته آفتابی نمی‌شد ولی امروز طلاق در جامعه مد شدهاست.

نایبرئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق با بیان اینکه 66 درصد از مردان ایرانیبعد از ازدواج دنبال این می‌روند که چگونه با همسرشان رابطه زناشویی داشتهباشند، گفت : 92 درصد طلاق‌ها در 8 سال نخست زندگی رخ می‌دهد، مجلسنمی‌تواند مسئولی را احضار کرده و از او سؤال کند چرا طلاق افزایش داشتهاست؟

محمدتقیحسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت جوانان درباره علل اصلیطلاق در ایران اعتقاد دارد: آخرین پژوهش‌های انجام شده در مورد گروهی اززوج‌های متقاضی طلاق به عنوان جامعه آماری، نشان می‌دهد که ارتباط ناسالم وفساد اخلاقی، مهم‌ترین علت طلاق در میان جوانان ایرانی است. دلایل دیگریهمچون اختلال روانی، ترک نفقه، اجرا گذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغلمناسب به ترتیب در مقام‌های دیگر علل افزایش طلاق عنوان شده است.

اعظمپور خاتون کارشناس ارشد مطالعات زنان به ایسنا می‌گوید : عمده دلایل طلاقبه دوران قبل از ازدواج برمیگردد که زوجین شناخت کافی نسبت به یکدیگرندارند. وی تصریح کرد: زوجین بین 24 تا 29 سال بیشتر به طلاق پرداخته و عمرازدواج آن‌ها 2 تا 5 سال است.

افزایش طلاق‌های عاطفی 
طلاقعاطفی یا طلاق خاموش حالتی است که در آن هرچند زن و مرد همچنان به زندگیدر زیر یک سقف ادامه می‌دهند، اما از نظر عاطفی نسبت به یکدیگر سرد شده واعتماد به هم و جذابیت برای یکدیگر را از دست می‌دهند. هر چند آمار رسمی ازمیزان طلاق عاطفی در ایران وجود ندارد، اما کارشناسان تخمین می‌زنند کهمیزان طلاق عاطفی دو برابر میزان طلاق رسمی در کشور باشد.

پروفسورحسین باهر، جامعه‌شناس و بنیان گذار مکتب رفتار شناسی در ایران در ارتباطبا تعداد طلاق‌های عاطفی‌ای که به نسبت هر ازدواج صورت می‌گیرد می‌افزاید: تقریباً 25 درصد ازدواج‌ها به طلاق رسمی می‌انجامد، 25 درصد در مسیر صحیحادامه می‌یابد و مابقی زوج‌ها از درجاتی از طلاق عاطفی رنج می‌برند. ازمجموعه دلایل این پدیده می‌توان به مشکلاتی از قبیل مشکلات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی که در جامعه به مرور زمان به وجود می‌آید و بر خانواده‌هانیز اثر می‌گذارد؛ اشاره کرد

دکترکاظم قجاوند، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه در رابطه با طلاق عاطفیمی‌گوید : آمار دقیقی را نمی‌توان در این زمینه ارائه داد اما این روشن استکه از هر 10 ازدواج صورت گرفته دو مورد آن به طلاق رسمی ختم شده و چهارمورد آن نیز گرفتار خاموشی روابط زناشویی و طلاق عاطفی می‌شوند.

تعدادطلاق‌های عاطفی در خانواده‌ها همیشه به دلایل عرفی و فرهنگی جامعه بیشتراز طلاق‌های رسمی است. طلاق‌های عاطفی نه تنها برای خود افراد نتایج سوئیرا به دنبال دارد بلکه برای جامعه هم مشکل ساز می‌شود زیرا تأثیر خاموشیروابط زن و مرد در فعالیت‌های خارج از خانه هم دیده می‌شود و زن و شوهری کهمدتی است دچار اختلاف شده‌اند از لحاظ روانی نیز آمادگی لازم را برایفعالیت‌های خارج از خانه ندارند.