سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

ناصری،معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش   :

گزینشگران حق ندارند بپرسند به چه کسی رای دادید یا ندادید


حجت الاسلام ناصری گفت : خط قرمز گزینش، واجبات، ولایت فقیه و قانون اساسی است .

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام ناصری زنجانی که امروز صبح در گردهمایی مدیران و اعضای هسته های گزینش در باشگاه فرهنگیان صحبت می کرد به شاخص ها و ویژگی های یک گزینش خوب پرداخت.

دبیر هئیت مرکزی گزینش با اشاره به ساختار تشکیلاتی گزینش ها اظهار کرد : در قانون اساسی رئیس جمهور در راس هئیت عالی قرار دارد ولی قابل تفویض است که وی معمولا به یکی از معاونت ها تفویض می کند.

وی گفت: در گذشته این تفویض تخصصی صورت نگرفته بود و این موجب صدمه به‌گزینش شده است . بعد از هئیت عالی، هئیت های مرکزی در دستگاه ها و بعد هم هسته ها قرار دارند .

ناصری در تبیین یک گزینش خوب اظهار داشت: کار گزینش بررسی صلاحیت نیروهای ورودی به دستگاه اجرایی است ، مواظبت بر سلامت نیروی انسانی وظیفه حراست و مدیران دستگاه است، اگر کارمندی خطایی کرد گزارش به هئیت های رسیدگی به تخلفات و نهادهای ذی ربط وظیفه حراست است.

وی افزود : وظیفه شما این است که نهایت دقت صورت بگیرد که براساس خطوط قرمز واجبات، ولایت فقیه، قبول داشتن ولی فقیه و قانون اساسی کارمند خوب جذب کنید و اگر در طول حیات اداری کارمند یا مدیری بد عمل کرد مجموعه عملکرد همه اشکال داشته است و این اشکال فقط به گزینش بر نمی گردد.

ناصری گفت: کارگزینش تحویل دادن نیروی خوب به دستگاه است و گزینش مسئول سوء مدیریت و مجموعه عوامل نمی باشد .

وی با اشاره به اینکه بنده از زمان صدور فرمان امام(ره)در خصوص تشکیل گزینش، جزء همکاران گزینش بوده ام، از نزدیک شاهد موفقیت های این مجموعه بوده ام، تاکید کرد: همه موفقیت ها و پیشرفت ها را همین کارمندان ، مهندسان و متخصصان انجام داده اند و این نشان می دهد که نظام اداری زحمت کشیده و همه اش اشکال نبوده و نباید اقدامات صورت گرفته را کوچک بشمارید . می توان نتیجه گرفت که گزینش کارهای بزرگی انجام داده است .

دبیر هئیت مرکز گزینش با تاکید بر اینکه افراد گزینشگر باید حوصله و صبر داشته باشند وبتوانند پای صحبت های مکرر افراد شاکی و معترض بنشینند و افزود : هرکس حوصله ندارد در این جایگاه قرار نگیرد.

*کاری که وظیفه گزینش نیست، انجام ندهید

ناصری با اشاره به سختی های کارگزینش اظهار کرد : کارسخت را افراد سخت کوش، انجام می دهند و کار هرچه سخت تر باشد پاداش آن نیز بیشتر است ، چنان‌که یک قاضی که قضاوت عادلانه ای انجام بدهد به ازای هر قدمی که بر می دارد حسنه ای به او می دهند .

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چراغ راه گزینش خوب قانون است، اظهار داشت : تسلط بر قانون، آئین نامه ها و دستورالعمل ها و به روز بودن از شاخص های یک گزینشگر خوب است .

وی گفت: یک گزینشگر نباید دچار روز مرگی بشود وکار او نباید جزء عادتش باشد و باید فکر کند این اولین کاری است که امروز باید انجام دهد و از نظر دقت فرض کند آخرین کاری است که به او محول شده است .

ناصری افزود: از قلم های شما زندگی می بارد و اگر به ناحق بنویسد، نابودی، خیانت و جنایت می بارد. بر این اساس کار ما باید با سرعت و دقت انجام شود.

*گزینشگر خوب باید عدالت محور باشد

معاون حقوقی و پارلمانی وزات آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی عدالت محور بودن یک گزینشگر گفت: یعنی موقعیت و زمان شناس بوده و هرکاری را سرجای خودش انجام بدهید.

وی افزود : یک گزینشگر خوب آن است که در رابطه با مراحل گزینش آن مقداری که برای ما ظن قوی می آورد و مفید است، انجام دهیم و از سؤالات حاشیه ای و اضافی بپرهیزیم و در جایی که شبهه ای مطرح نیست، سؤال نکنیم، ولی اگر سؤال شما برای کشف حقیقت است اشکال ندارد ولی اگر غیر از این باشد اشکال دارد .

* افراد محقق باید عادل باشند

ناصری با اشاره به بازسازی در روش تحقیق گفت: باید تحقیقی که می کنیم علم آور باشد و ظن قوی در ما ایجاد کند و ما حق نداریم بپرسیم شما به چه کسی رأی دادید؟ یا به چه کسی رأی ندادید؟ و نیازی نیست راجع به مستحبات سؤال شود و در حدی که تشخیص داده شود که مصاحبه شونده اهل واجبات است، کفایت می کند.

* گزینشگر خوب باید منکر و معروف را خوب بشناسد

دبیر هئیت مرکزی گزینش گفت: گزینشگر خوب باید به خوبی منکر و معروف را بشناسد، بعد اقدام به سؤال کند و در مسائل سیاسی نیز خط قرمز و قبول داشتن ولایت فقیه و شخص ولی فقیه و قانون اساسی است و در مسائل اعتقادی هم در حد واجبات می باشد .

وی افزود : در این خصوص بهترین معیار را حضرت امام (ره) تبیین فرمودند و آن این است که : « گزینشگر باید افرادی صالح، متعهد، عاقل، صاحب اخلاق کریمه، فاضل و متوجه به مسائل روز» باشند.

* پیشنهاد تشکیل سازمان گزینش

حجت الاسلام ناصری با اشاره به پیشنهادی که مطرح شده بود از ایجاد تشکیل سازمان گزینش استقبال کرد و گفت: باتوجه به سابقه حضوری که در این مجموعه دارم، تشکیل سازمان گزینش می تواند یکی از راهکارها باشد و بر این اساس از اشکالات کاسته می شود، و بر کیفیت کار افزوده و نهایتا این مسیر به نفع گزینش خواهد بود.

وی گفت: هر چند مقداری از این اهداف در هئیت عالی گزینش تعبیه شده، ولی این هئیت اختیاری در اجرا ندارد و افزود : من راه ورود اشخاص به اجرا را این می دانم که در رأس آن تشکیلات یک فرد اجرایی وجود داشته باشد .