سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

نظر

 

دیکتاتور چگونه به وجود می آید؟

جورج آلن ? سفیر امریکا در ایران از سال 1946 تا 1948 ? در کتاب خاطرات خود از مأموریت ایران می نویسد   :
من در مدت مأموریتم در ایران ، با شاه روابط خوبی پیدا کرده بودم0 یک شب شاه با خنده به من گفت  : 



 


 
دیشب خواهرم اشرف از من پرسید که من مرد هستم یا موش؟ سپس با لحن جدی تر پرسید آیا به نظر شما صحیح است که من در کاخ خود بنشینم و وقت خود را با اسب ها و سگ های خود بگذرانم و شاهد از دست رفتن آذربایجان که مهم ترین استان ایران است، باشم؟

دیکتاتور به هیچ کس گوش نمی کند0

نامه قوام السلطنه به محمدرضا شاه پهلوی و هشدار وی به نتایج وخیم آغاز دیکتاتور منشی ایشان در 26 اسفند 1328 ، یکی از تکان دهنده ترین اظهار نظرهایی است که این سیاستمدار استخواندار با نگرش صحیح خود درباره آینده سیاسی ایران پیش بینی کرده است0 در این نامه قوام السلطنه شاه را از دخالت در امور حکومتی کشور و گوش دادن به چاپلوسان اطرافشان بر حذر می دارند و عواقب این کار را در خشم و غضب و مقاومت شدید عامه می دانند0 وی می نویسد :
بنده از نظر پنجاه سال تجربه و سابقه خدمتگزاری صریحأ به عرض می رسانم که برای مملکت هیچ خطری بزرگ تر و هیچ لطمه ای عظیم تر ازین نیست که تنها وثیقه بقای ایران یعنی قانون اساسی وسیله بازیچه و دست خوش تغییر و تبدیل گردد000
 



 


برخورد دیکتاتور با منتقدان همیشه توهین آمیز و به دور از منطق است:
**************************************************
پاسخ دربار شاهنشاهی به این نامه بسیار جالب است . پادشاه پس از تحقیر قوام ، وی را مسبّب اصلی این نابسامانی می نامد، و نیز او را متهم به آماده سازی نقشه ای جهت تحویل آذربایجان به پیشه وری کرده ، و حتی لقب "جناب اشرف" را که خود به ایشان اعطا کرده بودند ، پس می گیرند0 ?که بعدها برای بار دوّم آن را به قوام اعطا می فرمایند.?

خواندن هر دو نامه را به شما دوستان توصیه می کنم