سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عصردانایی

 

زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری

 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(بخش چهارم) 

مکان یابی:

1ـ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور موظف است در مکان یابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی با توجه به تحولات جمعیتی و پراکنش فضاهای موجود و با رعایت ضوابط و اصول همجواری، ویژگی های محیطی، شعاع دسترسی، اقلیم و ظرفیت و با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش و سایر نهادها، زمین مناسب را انتخاب نماید.

2ـ در تخریب و بازسازی مدارس موجود و نیز احداث مدارس جدید توسط خیرین و نیکوکاران، رعایت استاندارد سرانه زمین و فضا الزامی است و حتی المقدور باید از ساخت مدارس در زمین های کوچک جلوگیری شود.

3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف مدت یکسال طرح ساماندهی مدارس موجود را به منظور کاهش تعداد مدارس با رویکرد ایجاد مدارس متوسط و بزرگ و افزایش بهره وری، تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند ادامه مطلب...

 

زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری

 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(بخش سوم ) 

استاندارد های فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی

جدول شماره1ـ متوسط سرانه فضاهای آموزشی و تربیتی6

1ـ مدرسه ایمن: safe school

2ـ اندازه مدرسه : School Size

3ـ رعایت ابعاد و اندازه های مذکور، در طراحی و ساخت تمام مدارس اعم از دولتی و غیردولتی الزامی است.

4ـ اندازه و ابعاد زمین بر اساس استانداردهای مصوب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور

5ـ در طراحی، ساخت و تجهیز مدارس روستایی، عشایری و مناطق کم جمعیت، متناسب با امکانات و شرایط، تمام یا برخی از موارد فوق اجرا خواهد شد.

6ـ در مناطق روستایی، در صورت ساخت مدارس بالاتر از شش کلاسه در دوره ابتدایی و همچنین بالاتر از سه کلاسه در دوره اول متوسطه ضوابط، برنامه فیزیکی و سرانه های فضاهای مدارس شهری ملاک عمل خواهد بود.

7ـ در مناطق روستایی، در صورت ساخت مدارس برای دوره دوم متوسطه، ضوابط، برنامه فیزیکی و سرانه های فضاهای مدارس شهری ملاک عمل خواهد بود. بدیهی است حداقل تعداد کلاس در دوره دوم متوسطه، شش کلاس می باشد ادامه مطلب...

زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری

 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (بخش دوم)

سیاست­های اجرایی :

1) استانداردسازی فرآیند مکان یابی، طراحی، ساخت، مقاوم سازی، متناسب سازی و تجهیز فضاهای آموزشی و تربیتی و ورزشی متناسب با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و منطبق بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی

2) توجه به الگوهای توسعه پایدار و آمایش سرزمین و اقتضائات محیط های آموزشی و تربیتی و جمعیتی در مکان یابی مدارس و مراکز

3) توجـه به اقتضائات برنامه درسـی ملی و ساختار چهار دوره تحصیلی سه ساله (3ـ3ـ3ـ3) به صورت فضاهای مستقل از هم با اولویت ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی

ادامه مطلب...

زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری

 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (بخش نخست)

در اجرای مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر تصویب برنامه های زیرنظام های اصلی سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری تصویب و ابلاغ شد.

در اجرای مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر تصویب برنامه های زیرنظام های اصلی سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش، برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری به شرح زیر تصویب و برای اجرا ابلاغ می شود:

چشم انداز:

فضا ها و مراکز آموزشی و تربیتی در افق 1404، زمینه ساز تحقق اهداف و برنامه های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و تأمین کننده نیازهای فردی و جمعی دانش آموزان، متناسب با ساحت های شش گانه تربیت و الزامات برنامه درسی ملی، استانداردهای بین المللی، با هویت و ویژگی های معماری اسلامی ـ ایرانی، دارای ظرفیت بالا در تعاملات فرهنگی و اجتماعی محله، امکان دسترسی آسان به محیطی مقاوم، ایمن، با نشاط، دوست داشتنی، دوستدار محیط زیست، بهره مند از انرژی های پاک (تجدیدپذیر) و مجهز به تجهیزات و فناوری های نوین بومی برای یادگیری می باشند ادامه مطلب...

نظر

پلاک خانه ماچنده؟

اسفند ماه 1397به گفته یکی از همسایگان  سه نفر اقدام به فک پلاک وکدپستی های نصب شده دربلوار میلاد شمالی گل مریم 13نمودند که با اعتراض مردم مواجه شدند که پاسخ آنها به مردم این بود که ما ازطرف شهرداری آمده ایم . طی تماس تلفنی با مسئولین مربوطه در شهرداری نظرآباداین موضوع را تکذیب نمودند .این بحث بهانه ای شد تا به موضوع بپردازم .

 پلاک خانه شماره‌ای است منحصربه‌فرد که در یک کوچه یا محله به هر ساختمان داده می‌شود، تا یافتن مکان ساختمان آسان‌تر شود. پلاک خانه معمولاً بخشی از آدرس پستی است.

در جاهای مختلف از سیستم‌های شماره‌گذاری متفاوتی استفاده می‌شود و در بسیاری موارد حتی در یک شهر هم سیستم شماره‌گذاری واحدی وجود ندارد. در برخی مناطق جهان، خانه‌ها به جای شماره با نام مشخص می‌شوند.

با گسترش شهر ها و بزرگ شدن شهر ها پیدا کردن ادرس مشکل شد لذا برای اسان شدن پیدا کردن  نشانی ها،پلاک ها برای شناسایی هر خیابان و کوچه و خانه نام گذاری و شماره گذاری شد.

متاسفانه هنوز خیابان ها و کوچه هایی و حتی خانه ها نام و شماره پلاک ندارند و این خیلی زشت و بد برای شهرستان نظرآباد با این وسعت و سابقه تاریخی میباشد حال که اگر غریبه و نا آشنایی به شهرمان وارد شود چگونه باید  آدرس مورد نظر خود را پیدا کند درحالیکه شاهد خیابان ها و کوچه ها بی نام وخانه های بی پلاک باشد باید ازتک تک خانه هارا مزاحم شود برای پیدا کردن شخص موردنظر،حال اگر عده ای  هم بشوخی ادرس اشتباه ندهند و بارها مواجه شده ایم . همین قضیه در ارسال قبض ها و همینطور ارسال مدارک پستی باعث مشکل شده و بعضا هم مفقود شده و بدست صاحب آن نمیرسد!

اما سوال مهم از مسئولین شهر نظر آباداین است که چرا هنوز ما شاهد کوچه و خیابان های بدون نام و نشان و بدون پلاک هستیم اینکه هزینه زیادی ندارد که شهرداری نظرآباد بهانه عدم بودجه بکند اینکار با کمی تلاش شهرداری ،میتواند   این مشکل حل کند خود من شاهد ده ها کوچه و خیابان بی نام بودم و حتی چند صد خانه بدون پلاک و در سایر نقاط همین مشکل را مشاهده کردم  که شهرداری میتواند دریک طرح جهادی اکثر خانه های بی نام نشان را شناسایی و پلاک گذاری کند این امر برای شهرداری هم باید اهمیت داشته باشد بخاطر شناسایی مالکان هرخانه . حال علت بی توجهی گمنام بودن خیابان ها و کوچه ها و بی پلاک بودن خانه ها از سوی شهرداری چیست باید پرسید ؟

امید که این مشکل کم هزینه و مهم حل شود و دیگر شاهد خیابان های بی نام و نشان نباشیم. ادامه مطلب...

 

گزارش یورونیوز از نظام آموزشی فرانسه؛

«آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست»

قسمت دوم

 

 

از جمله تفاوت های مدارس فرانسه با ایران این است که دانش آموز هیچ پولی برای خرید کتاب های درسی پرداختنمی کنند. کتاب های درسی در ابتدای سال تحصیلی از سوی مدرسه به دانش آموزداده می شود و او مسئول است که کتاب ها را جلد کرده و تمیز نگهداری کند ودر پایان سال تحصیلی به مدرسه بازگرداند و همین کتاب در سال بعد برای دانش آموزان دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهم دیگر کمک هزینه مساوی برای تمامی دانش آموزان پیش از آغاز سال تحصیلی است. دولت بطور مساوی بهازای هر دانش آموز مبلغی پرداخت می‌کند. بعنوان مثال این مبلغ در مقطع راهنمایی حدود 350 یوروست. به این ترتیب خانواده ها می‌توانند لوازم التحریر مورد نیاز را که ابتدای هر سال از سوی مدرسه اعلام می‌شود خریداری کنند. لوازم مورد نیاز مبلغی حدود 100 یورو هزینه دارد و خانواده ها بابقیه پول پرداخت شده برای هر دانش آموز می توانند لوازمی مانند کیف مدرسه یا لباس های مورد نیاز دانش آموز را خریداری کنند.

موسسات کمک آموزشی خصوصی در فرانسه­بر اساس تحقیقات صورت گرفته درفرانسه بین یک سوم تا یک چهارم دانش آموزان در مقاطعی از سال‌های تحصیلیشان به کلاس های خصوصی آموزشی مراجعه می کنند که از نظر تحلیلگران جمعیت وسیعی را شامل می شود.

به گفته دومینیک گلسمان، جامعه شناس فرانسوی موسساتی که کلاس های کمک آموزشی ارائه می کنند در 10 سال گذشته در فرانسه گسترش چشم گیری داشته اند.

سهم بازار کمک های آموزشی پولی در فرانسه هر سال 10 درصد افزایش می یابد. بر اساس مطالعه موسسه مطالعات بازار آنلاین در سال 2017 این بازار ارزشی 2.5 میلیارد یورویی ی یافته است.

بر اساس آمارها در فرانسه از هر5دانش آموز مقطع راهنمایی و از هر 3 دانش آموز دبیرستانی یک نفر کمکآموزشی خصوصی گرفته اند. امارها نشان می دهد که دانش آموزانی که به کلاسخصوصی رفته اند بطور متوسط 40 ساعت در سال از این کلاس ها استفاده کردهاند. مطالعات نشان می دهد که بیشتر کودکان خانواده های طبقه متوسط به این کلاس ها رفته اند و هدفشان بدست آوردن نتایج بهتر برای ورود به دانشگاه‌هایی است که بر اساس گزینش یا کنکور دانشجو می پذیرند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود 17درصد دانش آموزان فرانسوی (حدود 2 میلیون دانش آموز) در سال 2017 از کمکهای آموزشی خارج از مدرسه استفاده کرده اند. این در حالیست که بین سال‌های1995تا 2005 این رقم حدود 3 درصد بوده است. فرانسه در حال حاضر کمی بیشتراز 12 میلیون دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دارد.

بعنوان مثال موسسه کلاس های خصوصی آکادومیا که از مشهورترین ها در فرانسه است برای هر ساعت 35 یورو پول می گیرد که البته 50 درصد این مبلغ شامل تخفیف مالیاتی می شود و از سوی دولت به خانواده ها بازگردانده می شود. اما نکته جالب اینکه پیش از تصویب این قانون در سال 2010، هزینه یک ساعت کلاس خصوصی در موسسه آکادومیا 15یورو بود و بعد از تصویب این قانون هزینه این کلاس ها دو برابر شد. ادامه مطلب...

 

گزارش یورونیوز از نظام آموزشی فرانسه؛

«آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست»

قسمت اول

اروان لوو نویسنده کتاب «موفقیت با پول؟ بازار کلاس های خصوصی» در فرانسه می‌گوید در یکراهپیمایی اعتراضی این شعار را شنیدم: «آموزش کالا نیست، مدرسه تجارتخانه نیست»، شعاری که ما را به یاد عبارات مشابهی می اندازد که در جریان تحصن معلمان در ایران منتشر شد. معلمان ایران نیز روی پلاکاردهای خود شعارهاییدر اعتراض به کالایی شدن آموزش و پولی شدن مدارس نوشته بودند.

نگرانی از کالایی شدن آموزش،ارتباط مستقیمی با گسترش بازار کلاس‌های خصوصی آموزشی، کتاب‌ها و تست‌هایکمک آموزشی و در نهایت افزایش مدارس غیر انتقاعی دارد. کتاب و کلاس‌های خصوصی در ایران و گستردگی رجوع دانش آموزان به آن‌ها بسیاری را نگران کردهاست.

در فرانسه نیز بسیاری ازپژوهشگران حوزه آموزش نگرانند که گسترش بازار کلاس‌های خصوصی و کتاب‌هایکمک آموزشی، روندی شبیه بریتانیا را در کشورشان طی کند.

روند کالایی شدن آموزش درفرانسه چند پله عقب از کشورهایی همچون بریتانیاست. مری جیمبرت معلم ایرلندیفرانسوی زبان انگلیسی که سال‌ها در لندن تدریس کرده است و اکنون در جنوب فرانسه تدریس می کند به یورونیوز می گوید: «در انگلستان روند خصوصی شدن آموزش و کلاس‌های خصوصی خیلی بیشتر از فرانسه گسترش یافته است و شاهدافزایش وابستگی موفقیت تحصیلی به کلاس های خصوصی هستیم

گفته مری جیمبرت را گزارش هایروزنامه گاردین تایید می کند. گاردین نوشته است که در سال 2016 میلادی بیشاز 40 درصد دانش آموزان در لندن در مقاطعی از دوره تحصیل شان معلم خصوصی گرفته‌اند که در انگلستان بطور متوسط ساعتی 27 پوند هزینه دارد. ادامه مطلب...

نظر

باسوادترین مردم دنیا کجا زندگی می‌کنند؟

مجمع جهانی اقتصاد، هر سال کشورها را بر اساس آمار و ارقامی که منتشر می‌کنند در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کند تا مشخص شود کشورها نسبت به یکدیگر در چه جایگاهی قرار دارند. یکی از این شاخص‌ها، شاخص کیفیت دسترسی به تحصیلات است که بر اساس چهار معیار زیر رتبه‌بندی شده است:

1. ظرفیت موجود برای دسترسی جمعیت کشور به تحصیلات دانشگاهی

2. میزان مهارت انباشته و مورد استفاده جمعیت کشور

3. انطباق آموزش و پرورش کشور با شاخص‌های لازم برای بهبود شرایط اقتصادی

4. میزان مهارت آموخته‌شده به جمعیت کشور

شاید تصور شود کشورهایی مثل ایران با یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های دنیا و تعداد قابل ملاحظه‌ای دانشگاه و دانشکده یا کشورهایی مانند هند با نرخ توسعه قابل ملاحظه،‌ باید در فهرست تهیه‌شده توسط مجمع جهانی اقتصاد حاضر باشند اما این طور نیست.

دوازدهمین کشور دنیا از نظر دسترسی به شاخص‌های گفته‌شده،‌ استونی در اروپای شرقی است. با اینکه این کشور از نظر اقتصادی توسعه‌یافته نیست اما ضریب دسترسی مردم به آموزش عالی و مهارت‌آموزی در آن به شکل قابل ملاحظه‌ای از بسیاری از کشورهای اروپای غربی و آسیا بالاتر است.

یازدهمین کشور و تنها کشور آسیایی حاضر در فهرست بهترین کشورها از نظر جمعیت تحصیل‌کرده،‌ سنگاپور است. در مجموع سنگاپور چهارمین کشور دنیا از نظر دانش مهارتی جمعیت است.

رتبه دهم به کشور اتریش اختصاص دارد که با توجه به جایگاه قابل قبول در میان اقتصادهای توسعه‌یافته دنیا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیلات عمومی است.

اسلونی،‌ یکی دیگر از کشورهای اروپای شرقی حاضر در لیست است که توانسته تسهیلات بسیار قابل دسترسی برای تحصیلات عمومی و مهارت‌آموزی در اختیار شهروندانش قرار دهد و تنها یک رتبه پایین‌تر از سوئد با درآمدهای سرشارش قرار دارد.

سوئد در این لیست جایگاه هشتم را دارد، هرچند در میان کشورهای منطقه اسکاندیناوی،‌ جایگاهی بهتر از چهارم را در اختیار ندارد.

هفتمین کشور دنیا از نظر تحصیلات،‌ نیوزلند است. این کشور مهاجرفرست در قاره استرالیا که همچنان بخش عمده‌ای از اقتصادش از راه دامداری تامین می‌شود،‌ تنها کشور قاره استرالیاست که توانسه به لیست بهترین کشورهای دنیا از نظر دسترسی به تحصیلات راه پیدا کند.

آلمان،‌ بزرگ‌ترین کشور قاره اروپا از نظر جمعیت هم در این فهرست قرار دارد. این کشور علاوه بر فراهم‌کردن تحصیلات عالی بسیار ارزان و در مواقعی رایگان برای مردم،‌ کارنامه بسیار خوبی در مهارت‌آموزی به مردم هم دارد.

دانمارک که سی و چهارمین کشور توسعه‌یافته دنیاست هم با شرایطی مشابه،‌ ششمین کشور دنیا از نظر جمعیت تحصیل‌کرده و دسترسی به آموزش برای مردم است.

با وجود اینکه در ایالات متحده بیش از 40 میلیون نفر فقیر هستند،‌ هنوز این کشور در میان پنج کشور اول از نظر دسترسی به تحصیلات و جمعیت آموزش‌دیده در دنیا و تنها کشور غیر اروپایی در بالای لیست مجمع جهانی اقتصاد است.

سوییس با بیشترین جمعیت آموزش‌دیده و ماهر دنیا، سومین کشور جهان از نظر دسترسی مناسب به آموزش و نیروی کار آموزش‌دیده است.

فنلاند در این لیست در جایگاه دوم قرار دارد و بهترین کشور دنیا از نظر دسترسی به آموزش و مهارت‌آموزی نیز نروژ در شمال اروپاست که البته تقریبا در تمام رده‌بندی‌های مربوط به رفاه و توسعه‌یافتگی در بالاترین پله قرار دارد.

ایسنا ترجمه از فاطمه کریمخان

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

 


نظر

 

آنچه به ما نیاموخته‌اند

یکی از حقوق شهروندی که مردم حق مطالبه از دولت دارند، آموزش است. آموزش، صرفاً فرآیندی نیمکتی نیست که دولت‌ها، از طریق معلم و تخته سیاه به دانش آموزان ارائه می‌کنند. آموزش فرآیندی مستدام است که دولت‌ها موظفند به طور توقف‌ناپذیر برای همه اقشار، طبقات و گروه‌های سنی و جنسی فراهم آوردند. آمار دانش آموزان و دانشجویان به تنهایی گواه بر عملکرد آموزشی دولت‌ها نیست. بلکه رفتار و کنش‌های شهروندان کارنامه‌ای است که می‌توان با ارائه آن موفقیت یا ناکامی دولتها را در ارائه آموزش نشان داد.

اینجا به عملکرد آموزشی دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی نمی‌پردازیم ـ که البته آن خود مثنوی بلندی است که باید صاحبنظران به طور ژرف به آن وارد شوند ـ به عبارتی قصد این سخن، پیمایش اندازه آموخته‌‌های نظام آموزشی به دانش آموزان و دانشجویان نیست بلکه اشاره‌ای است بسیار گذرا به آنچه در مجموعه نظام آموزشی و اجتماعی ما، از کودکستان تا دانشگاه، به ما نمی‌آموزند.

ادامه مطلب...

نظر

 

آتش زدن  شبانه مزارع گندم پس از برداشت  در نظرآباد

 

با شروع فصل برداشت محصول از مزارع گندم جنبه‌های متفاوتی از کشاورزی و طبیعت مشاهده می‌شود.

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی مبحث چندین ساله و گسترده‌ای است، دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است ولی غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب تر دارد. این آتش سوزی‌ها علاوه بر اینکه چهره نازیبایی از طبیعت نشان می‌دهند باعث بروز مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه و همپنین وارد آمدن خسارات اقتصادی می‌شود و گاهی آتش به مزارع همسایه نیز سرایت کرده و با سوزاندن خوشه‌های طلایی حداقل باعث خسارات مالی و روحی جبران ناپذیری می شود.

ادامه مطلب...